Янко Яневъ
и неговата „Демония
на
столетието"
(„Dämonie des
Jahrhunderts“,Auflage,Helingsche Verlagsanstalt, Leipzig)
от Отмаръ Полъ
Българинътъ
културфилософъ Янко Яневъ е много известенъ въ Германия. Чрезъ своите духовно
революционни творения той е познатъ вече въ целия европейски духовенъ святъ.
Признатъ и цененъ е той и като остроуменъ, тънъкъ аналитикъ на едно залязващо
столетие, и като тълкувателъ на едно идващо, ново, хероично столетие,
определено отъ арийска Европа.
Отъ редица негови духовно революционни произведения, въ които Янко Яневъ
проявява и пламененъ темпераментъ, тоя пътъ ще се спремъ на „Демонията на
столетието", едно произведение, което обхваща еднакво последвателно
духовность и политическа символика и което германската критика съ най-пълно
право поставя непосредствено до „Митътъ на двадесетия векъ" отъ
идеолога на националсоциализма Алфредъ Розенбергъ.
Това е дълбока
книга, която вещае цяла съдба и с безпощадна откровеность развенчава лъжливия
богъ на Запада и въ пророческо тълкуване на време и святъ сочи на идните, на съдбоносните големи решения, за
които днесъ се води борба. Не се намиратъ думи, за да се опише вярата,
безусловностьта и прегледа на духовно почувствуваното от Янко Яневъ , новорождение.
То трябва да се издигне отъ зеещата пасть на миналото, за да не пропадне
Европа, заробена духовно отъ малоазиатски учения. Янко Яневъ скъсва съ
фаталистичните сили на духа, дири и намира противосили, които еднички са въ
състояние да превъзмогнатъ фатализма: истинските и здрави народни първични
сили. Световната история въ изложението на Янко Яневъ е борба съ бога на
пустините, чуждъ на същностьта на арийските народи, които отричатъ всичко за
племенно-арийския човекъ, родения отъ планините героизъмъ, както и ландшафта на
човека изобщо.
Така тоя богъ представлява ферментъ на разложение, който действува като
отрова върху всички области на живота и човешкия духъ. Бавно, но сигурно той би
довелъ до пълния залезъ на природносвързаната творческа раса и всички нейни
излъчвания, ако не се обезвреди своевременно и тъкмо отъ грамадните сили на тая
именно раса и ландшафтъ.
На края на тая гигантска борба,
обаче, стои единъ новъ човекъ въ светлия изгревъ на ново и чисто по духъ
столетие. Янко Яневъ съзира тоя човекъ откъмъ прекрасната си анализа на
миналото и настоящето и го изобразява въ очертаващите се вече контури.
Яневата „Демония
на столетието" означава духовна революция, която може да се схване и
оцени от малцина още днесъ и въ нейното последно въздействие. Че тая духовна
революция е въ ходъ общо се долавя по инстинктъ — понеже големите политически събития
покриватъ нейната духовна почва. Янко Яневъ, обаче, я прави сигурна, видима за
всекиго, който е готовъ и има воля да даде своя скроменъ приносъ за победата на
тая светогледна революция на арийския духъ.
„Само безумци и авантюристи са знаели и са учили, че .храмовете са
по-необходими, отколкото парламенти и борси или висши училища; че не пълното,
изпитото, а пречупеното отъ дъха на съдбата, глътката, мигътъ са по-дълбоко
свързани съ душата, отколкото еднозвучното и безвременното; че раздялата е
по-тържествена, отколкото безграничното щастие; че нашите къщи трябва да бъдатъ
покрити отъ небето; че въ всяко битие е скрито слънцето, въ камъка, въ
растението, както и въ очите на жената и мъжа; че сме обгърнати отъ
безсмъртие, отъ пламъка, който ние, вечно жадните, пиемъ всеки мигъ."
Изъ” Демония на столетието" отъ Янко
Яневъ.
Сп."Нова Европа" , Година ІV , Кн.8 отъ 28 априлъ 1942 г.